همه ما وارن بافت را میشناسیم: کسی که نخستین سرمایهگذاری اش را وقتیفقط 6 سال داشت انجام داد آن هم با فروختن بطریهای نوشابهکوکا کولا. او این بطریها را به قیمت 6/ 4 سنت میخرید و با سودی معادل 6/ 5 سنت دوباره میفروخت. او در 11 سالگی برای اولین بار سهام خرید و هنوز هم که هنوزاست افسوس میخورد که چرا اینقدر دیر وارد بازار سهام شده است!! وقتی هم 14 ساله بود با پولی که از محل تحویل رومه به دربمنازل پس انداز کرده بود یک قطعه زمین کشاورزی برای خودش خرید و در 26 سالگی هم شرکت سرمایهگذاری اش یعنی Buffet Associates Ltd رابنیان نهاد. هم اکنون او مالک بیش از 60 شرکت موفق در سراسر جهان و یکی از ثروتمندترین افراد روی کره زمین است.اما چه عواملی باعث شده تا او به این اندازه موفق باشد و در دنیای پرآشوب امروز همیشهدر اوج باقی بماند. خوشبختانه وارن بافت 85 ساله در بیان دلایل موفقیت و پیشرفتش بسیار سخاوتمند است و دانستهها وترفندهای کاری اش را با همه به اشتراک میگذارد. در اینجا به پنج مورد از مهمترینو کلیدیترین رازهای موفقیت در کسبوکار از زبان وارن بافت افسانه ای پرداخته خواهدشد.
1-آن کاری را انجام دهید که عاشقش هستید
وارن بافت معتقد است که رهبران و مدیران کسبوکارهای مختلف باید در زمانبرنامه ریزی و تصمیمگیری برای آینده به این موضوع توجه کنند که بهتر است وارد کسبوکارهاو بازارهایی شوند که از صمیم قلب به آنها علاقه مندند و از بودن در آن حوزه لذت میبرند.بافت معتقد است هر کسی و هر شرکتی در یک یا چند زمینه خاص دارای استعداد و توانمندیهایفراوانی است پس چه بهتر که وارد همان حوزه یا حوزههای مشخص شد. یکی از اشتباهات بسیاریاز اشخاص و شرکتها این است که صرفا به خاطر سودآور بودن یک کسبوکار یا بازار خاصوارد آن میشوند بدون اینکه علاقه و تبحر خاصی در آن زمینه داشته باشند که این یک اشتباهبزرگ است و به شدت از احتمال موفقیت افراد و شرکتها میکاهد.
2-بهدنبال بازارهای هدف درست و مناسب باشید
وارن بافت که استاد بزرگ بازاریابی به حساب میآید همیشه بر این موضوعتاکید دارد که همه شرکتها و کسبوکارها باید بهدنبال این باشند که شناخت درستی ازمخاطبان و مشتریانشان داشته باشند و این دانستهها را بهطور منظم به روزرسانی کنند،شرکتها باید به مخاطبان و مشتریان بالقوه شان و ارزشهای مورد نظرشان احترام بگذارندو این احترام گذاشتن را برای آنها به اثبات برسانند و بهطور عملی نشان دهند.
3-برای بهثمر نشستن استراتژیهای خود صبور باشید
چیزهایی هستند که به مرور زمان اتفاق میافتند و تحقق پیدا کردن پارهای اهداف و برنامهها نیازمند زمان است. البته همه ما دوست داریم کارهایمان سریع ترانجام شود و زودتر به اهداف مان برسیم با این همه لازم است گاهی اوقات به زمان احترامبگذاریم و به یاد داشته باشیم که افزایش سرعت و شتاب زدگی برای دستیابی به نتایج میتواندبه بروز خطا و حتی فاجعه تبدیل شود. یکی از نمونههای مشهور این شتاب زدگی در دستیابیبه نتایج را میتوان در شرکت گوگل سراغ گرفت آن هم زمانی که مدیران گوگل تصمیم گرفتندبا هدف حمایت از اپلیکیشن نقشه گوگل، برنامه گوگل مپ را از محصولات جدیدشان حذف کنندحال آنکه این سرویس جدیدشان بهطور 100 درصد قابل استفاده نبود و این عجله و شتابزدگی موجب شد تا شرکت بهطوررسمی از مشتریانش عذرخواهی کند و یکی از مدیران ارشد گوگل هم که روی این حذف اصرارداشت هم از شرکت اخراج شد.
4-روی قیمتها تمرکز نکنید بلکه روی ارزشها متمرکز شوید
یکی از اشتباهات بسیاری از مدیران و صاحبان کسبوکارها این است که بیشترتمرکزشان را روی قیمت محصولات قرار میدهند نه ارزشی که آن محصول برای شرکت میآفریندحال آنکه به عقیده وارن بافت قیمت چیزی است که پرداخت میشود درحالیکه ارزش آن چیزیاست که بهدست میآید و میتواند تغییر ایجاد کند. بهطور کلی، مشتریان حاضرند برایبه دست آوردن یک چیز ارزشمند هر بهایی رابپردازند و به همین دلیل هم هست که قدرت مجابکنندگی و متقاعدسازی ارزشهایی که شرکتها با صرف هزینههای سنگین و در طولانیمدتبه دست میآورند از هر فاکتور قیمتی و عامل دیگری مهم تر است. به همین دلیل هم هستکه الان در سال 2020 خیلیها در جهان حاضرند برای یک عدد ساعت اپل بیشاز 500 دلار بپردازند حال آنکه تا پنج سال قبل پرداخت 500 دلار برای یک ساعت معمولی اقدامی احمقانه و بیمنطقبهنظر میرسید اما ارزشی که شرکت اپل برای ساعتهایش آفرید پرداخت این قیمت را کاملاتوجیه پذیر و معقول ساخته است.
5-خیلی مواظب اعتبارتان باشید چون خیلی ارزشمند است
جمله معروفی در دنیای کسبوکار هست که میگوید 20 سال طول میکشد تا اعتبار و آبرو بهدست آید اماهمین اعتبار ممکن است طی 5 دقیقه بر باد رود.» به عقیده وارن بافت که خود استاد بزرگ بازاریابی دیجیتالیاست بیتوجهی شرکتها به اعتبار و آبروی برندشان بهطور حتم موجب بر باد رفتن اعتباریخواهد شد که طی سالهای متمادی شکل گرفته است و شرکتی که بیآبرو شود به سختی میتوانددوباره روی پای خود بایستد و اعتبار از دست رفته را باز یابد. پس همیشه به فکر حفظو ارتقای اعتبار نام تجاری و اعتبارتان بین مشتریان و بازارهایی که به زحمت تصاحب کردهایدباشید.
منبع Postcron :
هیچ روش واحدی برای برخورد با همه کارمندان وجود ندارد
هم ,بافت ,وارن ,شرکت ,یک ,شرکتها ,وارن بافت ,است که ,یکی از ,حال آنکه ,هست که
درباره این سایت