پیامدهای بدرفتاری در محیط کار
بدرفتاری در محیط کار میتواند پیامدهای زیادی بههمراه داشته باشد. افرادیکه بیادبی در محیطکار را تجربه کردهاند، مشارکت کمتری از خود نشان میدهند و ازمشکلات سلامت فکری و فیزیکی بیشتری رنج میبرند و احتمال خسته شدن و ترک شغل در آنهابیشتر است. تقریبا همه ما با بیادبی و سایر بدرفتاریها در محیط کار برخورد داشتهایم،مثل ایجاد اختلال یا مزاحمت. تحقیقات نشان میدهند 98 درصد از کارمندان چنین تجربهای را بعد از یک سال در محیط کار دارند.
با توجه به شیوع و تاثیر بدرفتاری در محیط کار، انتظار میرود که مدیراناین مساله را جدی بگیرند، واقعیتها را ببینند و افرادی که سوءرفتار نشان دادهاندرا تنبیه کنند، درست است؟ برخی محققان دریافتهاندکه وقتی گزارش بدرفتاری داده میشود، مدیران زرنگ میدانند که نباید شخص پیامرسانرا ملامت کنند. متاسفانه تحقیقات ما تصویری را نشان میدهد که از این نیز غمبارتراست. ما بررسی کردیم که افراد در قدرت چگونه قربانیان و عاملان بدرفتاریها در محیطکار را مورد قضاوت قرار میدهند. در ابتدا سازمانی را مورد مطالعه قرار دادیم که درقالب رستورانهای زنجیرهای فعالیت میکرد. ما به هر کارمند فهرستی از نام کارمنداندیگر را دادیم که در آن رستوران کار میکردند و از آنها خواستیم گزارش دهند که آنهابا چه کسی بدرفتاری کردهاند و چه کسانی با آنها بیادبی کردهاند. سپس از مدیرانخواستیم رفتار هر کارمند را مورد ارزیابی قرار دهند. در پنج رستورانی که مورد مطالعهقرار دادیم، 149 نفر از 169 کارمند 88 درصد) و 13 نفر از 14 مدیر 93 درصد) شرکت کردند. نکته قابلتوجه این است که کارمندانی که خود را قربانیبیادبی یا بدرفتاری میدانستند در نگاه مدیرشان بهعنوان عامل بدرفتاری در نظر گرفتهشده بودند و آنهایی که در گزارش بهعنوان عامل بدرفتاری با دیگران معرفی شده بودنددر نگاه مدیران چنین جایگاهی نداشتند که علت آن دو مساله بود: یا آنها با رئیس خودرابطه خوبی داشتند یا کارآیی درخشانی از خود نشان داده بودند.
برای بررسی آنکه یافتههای ما در خارج از این سازمان نیز درست است، ازدانشجویان دوره کارشناسی خود کمک گرفتیم. از آنها خواستیم افراد بزرگسال کارمند رادر این تحقیق بگنجانند و از میان دوستان و خانواده خود کارمندان و مدیران را از صنایعمختلف انتخاب کنند تا در این تحقیق مشارکت کنند. کارمندان در یک تحقیق آنلاین گزارشدادند که هرچند وقت یکبار درگیر یک رفتار بیادبانه در محیط کار میشوند، آنها همچنیننام و ایمیل رئیس خود را نیز ارائه دادند که قرار بود در مرحله بعد رفتار کارمند رادر یک تحقیق آنلاین جداگانه امتیازدهی کنند. ما این تحقیق را از 372 مدیر و کارمند از حرفههای مختلف و بخشهای گوناگونمثل کارمند دفتری، مکانیک، دندانپزشک، لولهکش، پرستار و بسیاری دیگر بهعمل آوردیم.درنهایت با اطمینان همان نتایج قبلی را بهدست آوردیم. بهنظر میرسد مدیران در همهبخشها، چنین جهتگیری را در مورد کارمندان خود دارند. این دو تحقیق گویا بوده امادارای یک محدودیت مهم هستند: از آنجا که کارمندانی که بیادبی را تجربه میکنند احتمالاخودشان نیز بدرفتاری کردهاند، روسایی که قربانیان را مورد سرزنش قرار دادهاند ممکناست ارزیابی دقیق از این کارمندان داشته باشند. این به آن معناست که این قربانیان نیزممکن است خود عامل بدرفتاری بوده باشند. درنتیجه اگر چنین باشد، ارزیابی مدیران ممکناست درنهایت جهتگیرانه نباشد.
برای آنکه این احتمال را در نظر گرفته باشیم، دو آزمایش انجام دادیم تاتجربه کارمندان از بیادبی را از عمل بیادبی تفکیک کنیم. ما کارمندانی را از واحدهای MBA خودو همچنین وبسایتهای آنلاین مثل LinkedIn استخدام کردیم. ما از شرکتکنندهها خواستیمتصور کنند که به یک سمت مدیریت ارتقا یافتهاند و از مدیران آنها خواسته شد بعد ازچند هفته رفتار کارمندان خود را مورد ارزیابی قرار دهند. سپس به شرکتکنندهها 10 پروفایل کارمندی ساختگی ارائه دادیم و از آنها خواستیمارزیابی خود را دقیق انجام دهند. بعضی از کارمندانی که باید مورد ارزیابی قرار میگرفتندبیادبی را تجربه کرده و همچنین بیادبانه نیز رفتار کرده بودند. کارمندان دیگر نیزمورد بدرفتاری قرار گرفتهاند، اما هرگز با دیگری با بدرفتاری نکردهاند. ما ضمنا پروفایلهاییرا نیز گنجاندیم که در آن کارمندان مورد سوءرفتار قرار نگرفته بودند.
وقتی آمار را کنار هم گذاشتیم، متوجه شدیم شرکتکنندههایی که بهعنوانقربانی در نظر گرفته شده بودند، مورد بدرفتاری قرار گرفته بودند و وقتی اطلاعات روشنیرا در اختیار شرکتکنندهها گذاشتیم که برخی از کارمندان بیادبانه رفتار نکردهاند،توانستیم نشان دهیم قربانیان بهخاطر سوءرفتار مورد سرزنش قرار میگیرند حتی اگر هیچکار اشتباهی نکرده باشند. موضوع حتی بدتر هم میشود: ما میخواستیم ببینیم که آیا جهتگیریمدیران در قبال قربانیان به ارزیابی آنها درباره کارآیی شغلی قربانی نیز بسط مییابدیا خیر و حتی اطلاعات محکمی درباره کارآیی کارمندان و اینکه آیا آنها کارآیی بالاییدارند یا کارآیی ضعیف ارائه دادیم. بله تاثیر داشت: قربانیان بدرفتاری با کارآیی بسیارضعیفتری در شغل خود نسبت به آنها که مورد سوءرفتار قرار نگرفته بودند مورد قضاوتقرار گرفته بودند، بدون در نظر گرفتن کارآیی واقعی کارمند. از آنجا که ارزیابی کارآییاغلب روی تصمیمات مربوط به حقوق و مزایا و ارتقا تاثیر میگذارد، نتایج تحقیق ما نشانداد که قربانیان سوءرفتار در محیط کار میتوانند از جنبههای بسیار مهمی تاثیر عکسدریافت کنند، ازجمله توهین و صدمه فیزیکی. پس مدیران چگونه میتوانند با جهتگیری درارزیابی کارمندان مقابله کنند؟
ما توصیه میکنیم مدیران آموزشهایی مشابه آموزشهای قضات یا داوران رادریافت کنند تا به آنها یاد داده شود بین اطلاعات مربوط و نامربوط تفاوت قائل شوند.دانستن درباره رفتارهای شخصی چه در طول مصاحبه و چه در مورد ارزیابی کارآیی میتواندجهتگیری را کاهش دهد و دقت تصمیمگیری را بالا ببرد. اما از آنجا که فاکتورهای درونیو شخصی میتواند بر نتایج تاثیر بگذارد (حتی در مورد تصمیمگیرندههای بسیار ماهر درقضاوت) آموزش باید آگاهی مدیران را درباره عواملی که میتواند بر تصمیمات آنها اثربگذارد، افزایش دهد. با توجه به نقشی که مدیران بهعنوان تصمیمگیرنده در محیط کاردارند، مهم است که آنها رفتار کارمندان را بهطور عادلانه و دقیق مورد ارزیابی قرار دهند. متاسفانه تحقیقات ما نشان داد که مدیرانتمایل دارند کارمندانی را که مورد بدرفتاری قرار گرفتهاند شماتت کنند. برای آن دستهاز مدیرانی که مسوول ارزیابی کارمندان در محیط کار هستند، امیدواریم نتایج این تحقیقبه شما یادآوری کند که قضاوت عادلانهتری داشته باشید.
منبعHBR :
هیچ روش واحدی برای برخورد با همه کارمندان وجود ندارد
مورد ,بدرفتاری ,کارمندان ,مدیران ,ارزیابی ,کار ,در محیط ,محیط کار ,را در ,مورد ارزیابی ,و از ,قرار نگرفته بودند
درباره این سایت