پیوند زدن اهداف کارکنان با راهبردهای شرکتی و سازمانی یکی از واقعیتهایغیرقابل انکار و همیشگی در دنیای کسبوکار است که برای موفقیت سازمانها و شرکتهاامری حیاتی است و مدیران و رهبران سازمانها و شرکتها به هیچ عنوان نباید در مورداین پیوند زدن دچار غفلت و کمکاری شوند. بنابراین اگر مدیران میخواهند یک هدف برایسازمانشان کاملا ملموس و مرتبط به نظر برسد لازم است که آن را با اهداف و آرمانهایبزرگتری که در سرتاسر سازمان پذیرفته شده و جریان دارند پیوند بزنند و در این حالتوظیفه و کارکرد اصلی مدیران و رهبران سازمان عبارت است از تسهیل و تسریع این پیوندو ارتباط.
در واقع یک استراتژی یا راهبرد عبارت است از یکسری موقعیتها و شرایطمطلوب که قرار است شکل بگیرند و همچنین تعریف و مشخصسازی چگونگی تحقق آن شرایط و موقعیتها.با این همه مدیران باید آگاه باشند که لازم است استراتژیهایشان را به اهداف خردترو قابل درکتری تقسیم کنند که در نهایت آنها را در مسیر درست و مطلوب قرار میدهند.در این شرایط تمام اهداف تعیین شده در سازمان باید در دایره وسیعتری به نام راهبردسازمانی» تعریف شده و با آن پیوند بخورند. حال سوال اینجاست که این کار، چگونه و ازچه طریقی قابل اجراست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که برای این کار لازم است نگرشهاو پیامهایی که سازمان قرار است به بیرون صادر کند مشخص شود. شما بهعنوان رهبر یکسازمان باید به روشنی و با شفافیت تمام به همه نشان دهید که سازمانتان چه رسالتی برعهده دارد و به چه مقصدی میخواهد برسد. در دوره برنامهریزی راهبردی نیز این رسالتبه اجزای کوچکتری تبدیل شده و بهصورت نقشه راه درمیآید تا کارکنان با کمک آن بتواننددست به اقدام بزنند که این اقدامات میتوانند با توجه به خرده اهدافی که از یک هدفکلی منشعب شدهاند معنا و مفهوم پیدا کنند.
در واقع یک یا چند هدف کلی از هر راهبرد منشعب شده و در عین حال بهعنوانمنبع الهام و سرچشمه گرفتن اهداف جزئیتر عمل میکنند و اینچنین است که شما میتوانیداهداف مشخص و ملموسی را برای تکتک کارکنانتان تعریف کرده و آنها را به سمت ارائهبهترین عملکرد هدایت کنید. چند سال پیش در یک دوره زمانی چندماهه بهعنوان برنامهریزراهبردی برای یک شرکت طراحی فضاهای سبز خانگی و اداری کار میکردم که برای سالیان طولانیدر زمینه طراحی و اجرای پروژههای ساخت و بازسازی باغها و باغچهها در ابعاد کوچکفعالیت کرده بود، اما ناگهان تصمیم گرفت تا حوزه کاریاش را گسترش دهد و بهعنوان یکشرکت ارائهدهنده خدمات فضای سبز شهری فعالیت کند که این هدف بزرگ در نوع خود چیزیفراتر از یک راهبرد توسعهای صرف بود.
میدانستم که ما باید برای هر کدام از بخشهای سازمان اهدافی را تعیینو ابلاغ کنیم که ارتباط مستقیمی با راهبرد جدید شرکت برای فعالیت در حوزه فضای سبزداشته باشد. به همین منظور از واحد محصولات بستهبندی و مصرفی شرکت خواستیم تا اهدافجدیدی را برای توسعه خط تولیدش به ما اعلام کند. همچنین واحد خدمات مشتریان شرکت رانیز موظف ساختیم تا خدمات جدیدی را برای ارائه به مشتریان پیشنهاد دهد، حتی بخش خودمانیعنی برنامهریزی راهبردی را نیز وادار کردیم تا اهداف جدیدی را در قالب نقشه راه برایتحقق راهبرد جدید فضای سبز تعیین و ارائه کند. در قالب این تلاشها و اقدامات پس ازآن بود که تمام ارکان شرکت بهخوبی توانستند مشخص کنند شرکت در آینده به چه حوزههاییورود خواهد کرد و چه ادغامهایی را با چه شرکتهایی صورت خواهد داد و برای هر کداماز این موارد چه راهکارها و اقداماتی را خواهد اندیشید.
در مرحله بعد برای هر کدام از این اقدامات و تمهیدات یکسری خرده اهدافو پیشنهادهای عملی در نظر گرفته و همچنین مشخص شد که چه اقدامی در چه محدوده زمانیمشخص باید انجام پذیرد و ضربالاجلهای مربوط به هر اقدام و تحقق هر هدف مشخص شد. درآن زمان ما برای هر کدام از بخشهای ادغام، اجرای برنامه و گسترش دامنه کسبوکارمانهدفگذاریهای دقیق و جدول زمانی مدونی پیشبینی کرده بودیم. جالب آنکه تمام آن اهدافو برنامهها کاملا با هم در ارتباط بوده و در قالب یک طرح راهبردی جامع تعریف شده بودند؛طرحی به نام فعالیت در حوزه فضای سبز.» آن زمان در آن شرکت، همه به خوبی میدانستندکه در چه جهتی حرکت و چه هدف یا اهدافی را دنبال میکنند و در راستای پیادهسازی کدامراهبرد گام برمیدارند. در نتیجه اهداف و برنامههای پیشنهادی واحد برنامهریزی راهبردیشرکت برای تمام کارکنان و واحدهای مختلف شرکت دارای معنا و مفهوم بود و آنها کلیت برنامههاو اهداف پیشنهادی ما را در ارتباط با اهداف پیشنهادی خودشان میپنداشتند و اینچنینبود که تمام این اهداف و برنامهها با رسالت و ماموریت سازمان پیوندی ناگسستنی پیداکرده بود.
بهطور کلی، هنگامی که شما اهدافی را تعیین میکنید باید ابتدا مطمئنشوید که میتوانید به خوبی آنها را از مسیر استراتژی به هدف و از هدف به عمل عبور دهیدو در عین حال بتوانید برای کارکنان توضیح دهید که هر کدام از آن اهداف چگونه و تا چهحد با راهبرد کلان سازمان یا شرکتتان پیوند دارد. شما با این شفافسازی و اطلاعرسانیباعث میشوید تا کارکنانتان نسبت به کاری که انجام میدهند و انرژی و تلاشی که درشرکت صرف میکنند احساس خوبی داشته باشند و کارشان را کاری معنادار و مفید بدانند وخود را بهعنوان جزئی از یک کل قدرتمند احساس کنند.
منبعHRM :
هیچ روش واحدی برای برخورد با همه کارمندان وجود ندارد
اهداف ,یک ,شرکت ,سازمان ,هدف ,راهبرد ,و در ,اهداف و ,هر کدام ,کدام از ,که در
درباره این سایت